Eerst de keizer, dan de mannen met de nette hoeden en daarboven de grote grijze massa. In het publiek van de Sporthalle van Gerd Arntz zijn de rangen en standen net zo ingedeeld als op de foto van Robert Collette uit 1974, die vlak voor de aftrap genomen is van de WK-finale Nederland-West-Duitsland. De twee afbeeldingen hangen nu naast elkaar aan de muur van Frieda Splitter.
Als je goed kijkt, zie je dat van achter de draperieën Prins Bernhard, met pijp, opkijkt naar Joop den Uyl, die kauwend op zijn bril met zijn vrouw Liesbeth praat. Zijn billen hangen zo ongeveer in de nek van Grace Kelly. De vrouwen op de tribune daarboven verraden dat we toch al wat verder zijn in de tijd dan op de litho van Arntz. In de jaren dertig gingen vrouwen alleen maar mee naar de voetbal als statussymbool van hun geüniformde man.
Of Grace Kelly een leuk gesprek heeft gevoerd met Den Uyl? Na even zoeken op internet, kom ik er achter dat het tijdens de foto een grote chaos is op VIP-tribune. Grace wil met haar man op de allerbelangrijkste rij zitten, direct achter de rozetten. Wat haar in de loop van de wedstrijd trouwens ook zou lukken. Dus als deze foto tien minuten later zou zijn genomen, en Grace had haar benen over elkaar geslagen en haar rechterhand op haar knie gelegd, dan was deze foto van Collette pas echt een mooi eerbetoon geweest aan Gerd Arntz
Als je goed kijkt, zie je dat van achter de draperieën Prins Bernhard, met pijp, opkijkt naar Joop den Uyl, die kauwend op zijn bril met zijn vrouw Liesbeth praat. Zijn billen hangen zo ongeveer in de nek van Grace Kelly. De vrouwen op de tribune daarboven verraden dat we toch al wat verder zijn in de tijd dan op de litho van Arntz. In de jaren dertig gingen vrouwen alleen maar mee naar de voetbal als statussymbool van hun geüniformde man.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten